Divan Edebiyatı'nda Edebi Akımlar

Divan Edebiyatı'nda Edebi Akımlar

1)Türk-i Basit Akımı:

Bu akımın temsilcileri aruz ölçüsünü kullanmakla birlikte öz Türkçe şiirler de yazmışlardır.Mazmunlar yerine,halk dilindeki mecazları,deyim ve atasözlerini kullanmışlardır.
Yabancı sözcüklerden uzak,salt Türkçe şiirler yazılabileceğini de kanıtlamayı amaç edinmişlerdir.

Temsilcileri:

Tatavalı Mahremi
Aydınlı Visali
Edirneli Nazmi




2)Mahallileşme (Yerlileşme) Akımı:

Bu akımda İstanbul şivesine yakınlaşma amacı güdülmüştür.Atasözleri ve deyimlerin kullanılmasına ağırlık verilmiştir.Dil sadedir.Arapça Farsça sözcük kullanımı çok azdır.En başarılı temsilcisi Nedim'dir.

Temsilcileri:

Baki
Nedim
Enderunlu Vasıf


3)Sebk-i Hindi:

17.yy da Hindistan'ı ziyaret eden şairlerin  açıklamış oldukları şiir akımıdır.Söz oyunları yerine anlam oyunları tercih edilmiştir.Açık söyleyiş yerine mecazlı söyleyiş benimsenmiştir.Kapalı güç anlaşılır dil kullanılmıştır.Her dizede üstün bir iç musikisi ve ahenk sağlanması amaçlanmıştır.
Şeyh Galip en önemli temsilcisidir.

Temsilcileri:

Neşati
Nail-i Kadim
Şeyh Galip

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski